De Wet verbetering poortwachter (WVP) is op 1 april 2002 in werking getreden. De wet bevat regels om te voorkomen dat u, als werknemer lange tijd thuis zit en uiteindelijk in de WIA belandt, als u wegens ziekte verzuimt. Deze regels zijn bedoeld om reïntegratie (werkhervatting) in uw huidige of in een andere functie te stimuleren.
Deze informatiefolder beschrijft het traject dat u en uw werkgever moeten doorlopen volgens de WVP, als u wegens ziekte verzuimt. Bij dit traject naar reïntegratie gaat het vooral om uw inzet en die van uw werkgever of leidinggevende. De arbodienst moet u en uw werkgever of leidinggevende, ondersteunen en adviseren.